PEDAGOGISCH PROJECT
In het pedagogisch project legt de school haar eigen karakter en onderwijs- en opvoedingsaanbod vast. Dit zijn de krachtlijnen:
Onze school staat open voor alle kinderen. We eerbiedigen de filosofische en religieuze opvattingen van de ouders/de kinderen en waarborgen tevens de vrije keuze van de cursussen in de erkende godsdiensten of de niet-confessionele zedenleer.
Ons onderwijs hanteert algemeen menselijke waarden zoals solidariteit, gelijkheid, rechtvaardigheid, democratie, emancipatie en streeft naar maximale ontwikkelingskansen voor de kinderen.
Ons opvoedingsproject gaat ervan uit dat:
- ieder kind anders en toch gelijkwaardig is.
- kinderen moeten gewaardeerd en gerespecteerd worden in hun eigenheid.
- de tien rechten van het kind moeten gerespecteerd worden.
De opvoedingshulp moet gericht zijn op het realiseren van een positief zelfbeeld: het kind moet immers bewust gemaakt worden van zijn eigen talenten en mogelijkheden.
Onze school zal:
- een positief schoolklimaat ontwikkelen, waar kinderen zich goed voelen.
- kwaliteitsvol onderwijs realiseren
- zorgen voor differentiatie en individualisatie.
- de culturele, expressieve en creatieve mogelijkheden ontwikkelen.
- de samenwerking en communicatie bevorderen, zowel tussen de kinderen onderling, als tussen de kinderen, de leerkrachten, de directie en de ouders.
- streven naar de opvoeding en de ontwikkeling van het totale kind.
- leerprogramma’s voortdurend evalueren en actualiseren, rekening houdend met de nieuwste pedagogische en didactische principes.
Het volledige pedagogisch project kan ingezien worden bij de directie.
...
--- --- ---> Bekijk het volledige schoolreglement via deze link <--- --- ---