Klasbrief thema 'Lentekriebels'

Van 15/04 t.e.m. 26/04

Beste ouders,

Een tijdje geleden mochten we een nieuw seizoen verwelkomen: ‘de lente’. We hebben hier toen al even bij stil gestaan maar bleven met veel vragen zitten. Om een antwoord te vinden op al onze vragen gaan we 2 weken aan de slag met het thema lentekriebels. Tijdens ons voorafgaand kringgesprek over de lente hebben we het gehad over de bloemen die je tevoorschijn ziet komen. We zijn ook erg geïnteresseerd in de kleine diertjes die je tussen de bloemen en grassen ziet kruipen. Hier willen we wat meer over te weten komen.

Tijdens de eerste week van ons thema verdiepen we ons in de bloemen. We starten met het verhaal 'Saar in de lente'. Na deze impressie stellen we een woordweb op over het thema. We leren begrippen onderverdelen in grotere gehelen en verruimen onze algemene woordenschat.

Hoe fijn zou het zijn om zelf te kunnen zaaien. Wat hebben we hiervoor nodig en wat zijn de beste omstandigheden om een plantje te laten kiemen? Eerst gaan we op onderzoek. We vergaren de nodige informatie en gaan dan zelf aan de slag. We zaaien verschillende bloemen. We volgen het groeiproces van kortbij op en ontdekken de verschillende fases van het groeien en bloeien van een bloem.

Niet alle bloemen zijn even groot. Samen met Staf de meetgiraf ordenen we de bloemen op grootte. We meten met blokjes hoe groot de bloemen zijn en gebruiken wiskundetaal (groter dan, kleiner dan, grootste en kleinste) om de maat van eigenschappen uit te drukken.

Onze juf heeft echte bloemen meegebracht naar de klas, samen met een prent van een mooi schilderij. Dit is het bekende schilderij van Vincent van Gogh. Nadat we het schilderij van dichterbij hebben bekeken en even hebben stil gestaan bij wie Vincent van Gogh is, gaan we zelf aan de slag. We gaan de bloemen in de vaas waarnemend schilderen. We gaan op zoek naar de juiste tinten verf en leren gedetailleerd waarnemen. We staan stil bij de verschillende beeldelementen (lijn, kleur, vorm, versiering, ritme, vlak…) en passen deze toe op ons kunstwerk. Wie weet is de volgende grote kunstenaar wel geboren?

In de bouwhoek gaan we aan de slag met bloempotjes. Hoe kunnen we deze stapelen en welke passen er in elkaar? We zoeken het samen uit en maken grootse bouwwerken. We hebben ons ruimtelijk inzicht nodig, we leren maten schatten en gebruiken de wiskundige begrippen op, onder, naast, rond, gebogen, recht, hoger, lager,…

In onze poppenkamer kom je terecht in een bloemenwinkel. Je vindt er verschillende soorten snijbloemen, vetplanten, tuingereedschap,… Als verkoper moet je goed kijken wat je klanten willen. We lezen de pictogrammen af en gaan op zoek naar de juiste bloemen om het boeket te maken. Als we een mooi boeket of plantje hebben gevonden, moeten we dit ook afrekenen aan de kassa. We zetten in op onze wiskundige vaardigheden en tellen hoeveel centjes we nodig hebben.

We maken een bloementuin aan de hand van opdrachtenkaarten en tekenen schrijfpatronen na op een krijtbordje. Deze schrijfpatronen zijn pols- en vingerbewegingen die de kleuters later nodig hebben bij het schrijven van de letters.

Tussen al die mooie bloemen kruipen er ook kleine diertjes. Je vindt diertjes met 6 poten, maar ook met 8 poten. Je hebt diertjes met vleugels en diertjes die kruipen. Je hebt harige diertjes en ook slijmerige diertjes. Er valt heel wat te ontdekken als je goed kijkt tussen de grassprietjes.

We starten de tweede week met het verhaal ‘Het bezige bijtje’. We ontdekken dat bijen er voor zorgen dat er nieuwe bloemen groeien maar ook dat bijen bloemen nodig hebben om te overleven. We staan even stil bij deze wisselwerking. De natuur heeft niet alleen bloemen en planten nodig maar ook de kleine diertjes die ertussenin kruipen.

Het eerste diertje dat we zien voorbijvliegen tussen onze bloemen is de vlinder. We bekijken de levenscyclus van de vlinder en leren weer wat nieuwe woordenschat (cocon en pop). Vervolgens maken we zelf een rups met playmaïs. Dit doen we volgens een patroon.

We bekijken de bij van dichterbij. Na het opzoekwerk en de waarneming tekenen we zelf een bij. Deze kleven we later op onze gestempelde honingraat. Het stempelen van de honingraat doen we met bubbelplastic.

We spelen een raadselspelletje ‘ik teken met mijn krijtje op het bordje, kan jij raden welk kriebeldiertje het wordt?’. De kleuters leren hierbij kriebeldiertjes benoemen en gedetailleerd waarnemen.

Samen met Jos de verzamelvos gaan we de kriebeldiertjes sorteren volgens eigenschappen en kenmerken.

We zetten ook in op onze fijne motoriek (pincetgreep) door op wormenjacht te gaan. Het grasperkje in onze klas zit vol wormen. De kleuter moeten proberen om ze allemaal te vangen. Dit doen we met pincetten en wasknijpers.

Er staan ook verschillende woorden extra in de kijker: bloeien, het boeket, lang/kort, de stengel, zaaien, waarnemen, fladderen, slijmerig, nuttig zijn.

In de bibliotheek vind je fijne boekjes om je nog wat verder te verdiepen in het thema: ‘Klappende rozen en bloemen vol boter’ van Margreet Schouwenaar, ‘Poppy’s plekje’ van Guido Van Genechten, ‘Een klein zaadje’ van Veronica Pock, ‘Ontdek de grote wereld van kleine insecten’ van Patricia Hegarty, ‘Het bijzondere beestjes boek’ van Yuval Zommer,…

Belangrijke momenten om te onthouden:

  • Woensdag 24/04 poppenkast voor alle kleuters.
  • Maandag 29/04 uitstap boerderij ‘Olens Koetjes’
    Wij zijn een hele dag op uitstap. De kleuters brengen een rugzakje mee met een drinkbus, fruit, boterhammen en koekjes. Zorg voor gemakkelijke speelkledij die eventueel vuil mag worden.
  • Woensdag 01/05 GEEN school (dag van de arbeid).
  • Donderdag 02/05 oudercontacten. Meer info volgt.
  • Maandag 06/05 schoolreis Mega speelstad. Meer info volgt.
  • Dinsdag 07/05 sportdag. Meer info volgt.
  • Woensdag 08/05 GEEN school (pedagogische studiedag)
  • Donderdag 09/05 GEEN school (Onze Hemelvaart)
  • Vrijdag 10/05 GEEN school (brugdag)

Fleurige groetjes,
Juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?