Klasbrief thema 'De herfst'

Dag papa’s en mama’s,

De komende weken werken we in de klas rond het thema ‘De herfst’.

We zijn afgelopen dinsdag gestart met een mooi verhaal i.v.m. armoede nl. ‘Een dak voor slak’. Dit verhaal leert onze kleuters wat ARMOEDE nu precies is. Elke avond kijkt Eekhoorn vanuit haar warme nest naar de sterren. Dat maakt haar het aller gelukkigst. Maar dan ontmoet ze een slak die het veel minder warm en knus heeft dan zij. Zal het Eekhoorn lukken om Slak te helpen? Aan de hand van dit prachtig geïllustreerd verhaal wil ik jullie kleuters leren dat anderen het fijn vinden als we een gevoeligheid tonen voor hun behoeften.

Donderdag en vrijdag werkten we rond het weer in de herfst. Tijdens deze dagen hebben we stil gestaan bij de regen en de wind. We ervaarden dat er niet altijd evenveel regen uit de lucht valt en leerden de woorden DRUPPELEN / REGENEN / GIETEN. En deden een bewegingsmomentje a.d.h.v. een regenbuis (instrument).

We maakten kennis met de techniek van een windmolentje en maakten er zelf ook ééntje. Hierbij moesten de kleuters knippen op een lijn tot op een bepaald punt en daarna het vierkant vouwen tot een windmolentje. En we maakten kennis met het klankje (wat we horen) en de letter (wat we zien) W van Wind. Ook de uitspraak ‘EEN WINDJE LATEN’ kwam aan bod a.d.h.v. het prentenboek ‘Meneertje PROT’ dat erg in de smaak viel bij de kleuters. 😊

Morgen maken we kennis met DE VLIEGENZWAM en bekijken we foto’s van verschillende vliegenzwammen. Op deze manier bespreken we de uiterlijke kenmerken van een paddenstoel (de hoed en de steel). Nadien mogen de kleuters een vliegenzwam schilderen. We zingen het liedje ‘Op een grote paddenstoel’, maar hierbij zullen de kleuters zich goed moeten concentreren want onze kabouters (Pinnemuts, Spillebeen) zitten op een vliegenzwam dus wij zingen ‘Op een grote vliegenzwam rood met witte stippen zat kabouter … heen en weer te wippen. Krak zei de vliegenzwam met een diepe zucht. Allebei de beentjes hopla in de lucht.

De komende dagen maken we ook kennis met DE BOSUIL, DE STEKELVACHT van de egel, DE VLEERMUIS en hun WINTERSLAAP. We bekijken informatieve filmpjes over deze dieren waardoor we heel wat te weten komen over wat ze eten, waar ze wonen, waarom ze een winterslaap houden, waarom ze een stekelvacht hebben of ondersteboven hangen…

Onze kleuters zien Marilyn de telspin terug (de handpop van het domein getallen). Ze kennen Marilyn nog van in de blauwe klas en ze zullen dit keer Marilyn moeten helpen om haar poten te tellen. Deze dagen besteden we extra aandacht aan het getalbeeld en het cijfer 8. Hier komen heel wat rekenhandelingen aan te pas... Hoeveel poten heeft Marilyn aan de ene kant? En aan de andere kant? Hoeveel poten zijn dat samen? 8 is het dubbel van 4 en 4 is de helft van 8. We maken zelfs al een sommetje want 4 + 4 = 8 en we leren dat we 8 kunnen splitsen in 4 en 4. Wisten jullie al dat de meeste spinnen niet alleen 8 poten hebben maar ook soms 8 ogen? De fijne motoriek van onze duim en wijsvinger (schrijfvingers) oefenen we deze dagen door spinnetjes te grijpen met een pincet. Niet zo gemakkelijk, want ze zitten verstopt in het spinnenweb.

We maken voor de herfstvakantie ook nog kennis met de letters/de klankjes H van Herfst en F van Fluo.

Enkele leuke en nieuwe prentenboeken (uitgegeven na 2020) uit de bibliotheek van onze gemeente: ‘Het herfstbos’ (Luuk & Lotje), ‘Op zoek naar de herfst’, ‘Kleine tractor in de herfst’, ‘Rikki viert feest’, ‘Herfst zoekboek’ (Kathleen Amant), ‘Ridder Milan op avontuur in de herfst’, ‘De blaadjesdief’, ‘Ritsel knisper in het bos’ en ‘Vos’ favoriete seizoen’.

Belangrijke data:

  • Donderdag 24/10: zwemmen

Groetjes,
juf Sofie

Komt jouw kapoen ook naar onze school?